Meisje op een berg met gespreide armen

Het is alweer drie maanden geleden dat ik me inschreef bij de Kamer van Koophandel. Het voelt eerder als drie weken, want het bevalt super goed. Na een maand schreef ik al een update over hoe het was om te beginnen met ondernemen. Toen deed ik vrijwel alles voor de eerste keer. Ik had net mijn website gebouwd en een boekhoudprogramma geïnstalleerd zeg maar. De maanden erna ging ik me meer focussen op andere zaken. Vooral meer bekendheid en opdrachten krijgen. Ik vertel je in deze blog hoe dat is gegaan.

Netwerken

Zzp’ers halen vooral opdrachten binnen via hun eigen netwerk. Online is het lastig om je te onderscheiden. Zeker als je net gaat beginnen met ondernemen. Het aanbod is immers gigantisch. En waarom zou een onbekende opdrachtgever nou net jou die opdracht gunnen?

Als je iemand een beetje kent dan is het al heel anders. Diegene weet wat je doet en komt daardoor makkelijk bij je terecht als hij of zij een vraag heeft over het onderwerp. En die persoon weet dat je te vertrouwen bent. Voor jouw netwerk is het dus ook fijner om jou in te schakelen in plaats van een onbekende.

Je netwerk is daardoor van onschatbare waarde. Ik ben zelf als freelancer begonnen terwijl ik in een andere sector in loondienst werkte. Voor mijn gevoel had ik daarom wat in te halen als het om netwerken ging. Tijd om de juiste mensen te ontmoeten!

Ik werd lid van Facebookgroepen met andere ondernemers, ging het gesprek aan met interessante mensen op LinkedIn en sprak af met ondernemers of mensen uit het vakgebied om koffie te drinken. Gaandeweg leerde ik steeds meer mensen kennen, en zij mij.

Hoewel je daar meestal niet direct resultaat van ziet, kan ik nu na drie maanden al wel constateren dat het heeft geholpen. Een paar mensen die ik de afgelopen maanden heb ontmoet, hebben me inmiddels al benaderd voor een opdracht. Heel fijn, en ook ontzettend leuk om zoveel interessante mensen te leren kennen.

Content marketing

Naast netwerken houd ik me veel bezig met content marketing. Misschien heb je wel eens iets voorbij zien komen. Deze blog bijvoorbeeld, om maar iets te noemen. Ik zorg ervoor dat ik geregeld updates plaats op mijn blog, LinkedIn en Instagram. Meestal zijn dat posts over mijn werk of beginnen met ondernemen.

Het voordeel van content marketing is dat je relevante informatie deelt voor je publiek, waardoor mensen jou als expert gaan zien. Ze komen dan vanzelf bij je terecht als ze iets nodig hebben. Door elke week content te blijven delen vergeten mensen je ook niet. Zo blijf je dus top of mind, zoals dat wordt genoemd. Mensen denken meteen aan je als ‘jouw’ onderwerp voorbij komt.

Content marketing heeft me al veel opgeleverd. Net als netwerken duurt het even voordat je resultaat ziet, maar na drie maanden beginnen de eerste resultaten zeker te komen. Er worden vragen aan me gesteld via social media over het werk dat ik doe en over hoe het is om te ondernemen. Daarnaast ben ik inmiddels ook benaderd voor een opdracht uit mijn netwerk door mijn zichtbaarheid op social media.

Het scheelt dat ik content marketing en social media ontzettend leuk vind. Ik bied het ook niet voor niets aan als dienst voor mijn klanten natuurlijk. Voor mij is het geen moetje om blogs te schrijven en social media posts in te plannen, maar juist een toffe werkdag. En doordat ik zelf blogs schrijf en actief ben op social media zien potentiële klanten mijn werk al meteen voorbij komen. Practice what you preach is voor mij heel belangrijk!

Groei

Voor mij zijn netwerken en content marketing de twee pijlers waar ik me op richt om te groeien. En hoewel het dus even duurt voordat je resultaat ziet, kan ik nu na drie maanden zeggen: het werkt. In plaats van dat ik op mensen af moet stappen, komen mensen naar mij toe als ze hulp nodig hebben. Mijn netwerk weet me te vinden als het gaat om online zichtbaarheid. En dat is echt zo’n fijn gevoel. Dat je weet dat al die maanden netwerken en marketing oprecht hebben geholpen.

Ik heb gelukkig inmiddels veel meer opdrachten dan toen ik net begon, want het allerleukst vind ik om opdrachten te doen voor klanten. Dus misschien iets minder netwerken en marketing, en nog iets meer opdrachten? Dat is een mooi streven lijkt me.


Wil je ook beter online zichtbaar zijn en de juiste doelgroep aanspreken? Ik help je met online teksten, content of social media. Neem gerust even contact met me op om te kijken wat ik voor je kan doen. Ik sta voor je klaar.

Categorie:

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ik ben Charelle Kooy, oprichter van Char Content & Copywriting. Op mijn blog lees je alles over schrijven, bloggen, SEO, copywriting, content marketing en mijn leven als ondernemer.

Laatste blogs
Categorieën
Contact

Char Content & Copywriting 
©
 2023