Content hergebruiken

Goede content maken kost tijd. Het is daarom handig om de content die je maakt te hergebruiken. Maar hoe doe je dat op een slimme manier? Ik leg het je uit in deze blog.

Haal meer uit je content

“Even snel” een post online zetten bestaat in de wereld van content marketeers niet. Er zit veel werk – en daardoor tijd – in het maken van effectieve content. Je moet onderzoek doen, informatie opvragen, een blog schrijven, visuals maken, foto’s en filmpjes bewerken, social media posts uitwerken en alles optimaliseren per platform. Je zou er een dagtaak aan kunnen hebben. Oh, wacht…

Hoe dan ook, zodra content wordt gepubliceerd houdt de levenscyclus vaak op. En dat is zonde! Je kunt je marketing veel efficiënter inrichten door content te hergebruiken.

Veel mensen denken dat al je volgers wel weten wat er speelt nadat je een bericht gedeeld hebt. Alleen echt niet iedereen ziet wat jij geplaatst hebt. En daarnaast neemt jouw bericht ongeveer 1 seconde van hun hele week in beslag. Grote kans dat ze het een paar dagen later alweer vergeten zijn. De waarheid is hard, ik weet het. Maar daar kun je natuurlijk ook gewoon gebruik van maken door content opnieuw in te zetten.

Content hergebruiken doe je zo

Er zijn verschillende manieren om content te hergebruiken. Je kunt je content bijvoorbeeld opknippen, updaten, herschrijven, in een andere vorm gieten of op een ander kanaal delen. Ik deel de beste manieren om je content nieuw leven in te blazen.

1) Opknippen

Opknippen is een fijne tactiek bij langere content. Denk hierbij bijvoorbeeld aan blogs, podcasts of video’s. Je kunt hier meerdere korte fragmenten van delen. Dan heb je zo een paar nieuwe posts op de plank liggen.

2) Updaten

Vergeet je oude content niet. Als je artikelen hebt met data, check dan regelmatig of dit nog relevant is. Zijn er nieuwe gegevens beschikbaar? Verwerk die in het artikel. Herschrijf en actualiseer je oude content. Dit is trouwens niet alleen relevant voor social media, maar ook voor je SEO. Google vindt het belangrijk dat je website regelmatig geactualiseerd wordt.

3) Dezelfde inhoud, een nieuw jasje

Stel, je hebt een blogartikel geschreven of een podcast opgenomen. Dat is een schat aan informatie over een relevant onderwerp. Hier kun je véél meer mee doen dan het alleen maar te delen.

Maak bijvoorbeeld een visuele presentatie van de hoofdlijnen van je blog of podcast. Creëer een poll over het onderwerp. Deel een infographic met gegevens die je aanhaalt. Verwerk je blog tot e-book, of je e-book tot blogs. Zo kun je dus uit één blog of podcast minimaal een maand aan social media posts halen. En die bouw je dan ook gelijk op rondom hetzelfde thema. Win-win.

4) Opnieuw aanbieden

Je kunt content ook gewoon nog een keer posten. Ja, echt. Niemand weet nog wat jij een jaar geleden hebt gepost. Deel je succesvolle content daarom simpelweg nog een keer. Je kunt eventueel de titel aanpassen en nieuwe foto’s erbij plaatsen, dan herkent echt niemand het meer terug. Zeker als je het ook nog eens op een ander kanaal deelt.

Het is ook handig om in te spelen op de actualiteit, als die kans zich voordoet. Speelt er iets in het nieuws waar je ooit een stuk over hebt geschreven? Deel het en haak erop in! Het ideale moment om je content te hergebruiken.


Wil je meer tips om je marketing effectiever in te richten en je online zichtbaarheid te verbeteren? Bekijk al mijn blogartikelen hier of neem contact met me op!

Categorie:

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ik ben Charelle Kooy, oprichter van Char Content & Copywriting. Op mijn blog lees je alles over schrijven, bloggen, SEO, copywriting, content marketing en mijn leven als ondernemer.

Laatste blogs
Categorieën
Contact

Char Content & Copywriting 
©
 2023