LinkedIn ken je ongetwijfeld. Hét zakelijke social media platform voor professionals en bedrijven. Zie het als een online visitekaartje voor jezelf of voor jouw bedrijf. De ideale plek dus om interessante content te delen en jezelf te profileren als expert. Maar waar doe je nou goed aan? En hoe zorg je dat online zichtbaarheid op LinkedIn je ook echt wat oplevert? In deze blog geef ik je de LinkedIn tips die je nodig hebt nog meer uit je (bedrijfs)pagina te halen.

LinkedIn feitjes op een rij

Wie zitten er eigenlijk op LinkedIn? Zichtbaar zijn op LinkedIn is leuk, maar het is wel handig om te weten welke doelgroep er te vinden is. Voordat ik je mijn LinkedIn tips geef, duik ik daarom even in de cijfers van het platform.

LinkedIn is het vijfde grootste social media netwerk in Nederland, na respectievelijk WhatsApp, Facebook, YouTube en Instagram. In 2020 werd LinkedIn door totaal 4,7 miljoen Nederlanders gebruikt. Daarmee was er een kleine stijging van 2% ten opzichte van 2019. Het wordt interessanter als je kijkt naar de dagelijkse gebruikers. Dit waren er namelijk 771.000 in 2020, en dat is een stijging van 26% in een jaar tijd.

LinkedIn heeft dus steeds meer actieve gebruikers, maar het platform is gelukkig nog niet verzadigd. En dat is gunstig, want daardoor hebben berichten relatief een langere levensduur en bereik je makkelijker je netwerk. Facebook heeft bijvoorbeeld 7,1 miljoen dagelijkse gebruikers in Nederland. Dat is een groot verschil met de 771.000 van LinkedIn. Jouw content wordt dan al snel bedolven onder andere berichten, waardoor het meer tijd en moeite kost om jouw netwerk te bereiken.

Als je verder kijkt naar de mensen die op het platform te vinden zijn, dan ziet de leeftijdsverdeling op LinkedIn er als volgt uit:

15-19 jaar20-39 jaar40-64 jaar65-79 jaar80+
9%47%37%19%15%

Opvallend hierbij is dat 7% van zowel de 29-39 jarigen als 40-64 jarigen dagelijks actief zijn.

Dus, zitten hier de mensen tussen die jij graag wilt bereiken? Dan is het interessant voor je om zichtbaar te zijn op LinkedIn.  

Bovenstaande gegevens komen uit het Nationale Social Media Onderzoek 2020.

De voordelen van LinkedIn

Zichtbaar zijn op LinkedIn biedt veel voordelen. Ik noem er een paar. Als professional kun je bijvoorbeeld:

  • Netwerken met relevante mensen binnen je vakgebied
  • Op de hoogte blijven van het laatste nieuws in de markt
  • Sneller gevonden worden door bedrijven met je eigen online CV
  • Aanbevelingen en onderschrijvingen ontvangen van anderen
  • Je eigen professionele mijlpalen delen en laten zien wat je in huis hebt

En met een bedrijfspagina of als ondernemer kun je daarnaast ook nog eens:

  • De vindbaarheid van je bedrijf vergroten
  • Nieuws, activiteiten en projecten delen
  • Eigen producten en diensten promoten
  • Nieuwe klanten of medewerkers vinden
  • Verkeer naar je website genereren
  • Laten zien wie er voor je bedrijf werkt
  • Vacatures plaatsen (betaald)
  • Aanbevelingen ontvangen
  • Inzicht krijgen in nuttige statistieken

Maar goed, hoe doe je dat dan? Hoe zorg je ervoor dat je daadwerkelijk voordeel haalt uit jouw LinkedIn pagina? Ik geef je 5 cruciale LinkedIn tips voor meer succes, zichtbaarheid en bereik.

LinkedIn tips

1. Zorg voor engagement

Je wilt waarde toevoegen voor je netwerk. Daarmee wek je de interesse en is het ook echt nuttig om jouw updates te lezen. Als je meer wilt weten over de vorm en inhoud van jouw content, lees dan eens dit artikel dat ik eerder schreef over content marketing.  

LinkedIn is gericht op unieke, waardevolle content. Als jouw update geliked of gedeeld wordt, of er wordt een reactie onder geplaatst, dan is dat een bevestiging dat jouw update interessant is. Je bericht wordt dan aan nog meer mensen getoond en haalt een groter bereik. Engagement is dus belangrijk.

Daarbij zorgen reacties voor het meeste bereik. Je wilt dus het liefst het gesprek aangaan met je netwerk door bijvoorbeeld vragen te stellen.

Als je een bericht deelt, dan zul je zien dat het bereik hiervan over het algemeen lager is dan zelf een bericht plaatsen. Dit komt doordat de voorkeur dus uitgaat naar unieke content. Als afwisseling kan je zeker een keertje een bericht delen, maar weet dat dit op de achtergrond speelt.

Vraag altijd de mensen in je bedrijf om een update te liken, delen of een reactie te plaatsen. Persoonlijke profielen halen meer bereik dan bedrijfspagina’s. En des te meer engagement op de update van je bedrijf, des te beter.

2. Het gesprek aangaan

Een valkuil voor veel mensen en bedrijven? Alleen maar updates plaatsen, oftewel zenden. Je bereikt veel meer door echt het gesprek aan te gaan. Dit doe je door:

  • Reacties te plaatsen bij berichten van anderen, zoals mensen in je netwerk of bij berichten in relevante hashtags.
  • Altijd te reageren op mensen die op jouw updates reageren. Dat maakt je benaderbaar en motiveert mensen om (nog een keer) te reageren.
  • Leuke vragen te stellen in je updates waar mensen graag op reageren, zoals “wat ging er bij jou goed vandaag?”.
3. Post op een effectief tijdstip

Post op het tijdstip dat jouw volgers online zijn. Er zijn richtlijnen, maar het verschilt uiteindelijk per netwerk en branche. Probeer dus uit wat voor jou werkt. Richtlijnen die je over het algemeen aan kunt houden zijn:

  • Op dinsdag, woensdag en donderdag zijn er veel mensen actief op LinkedIn.
  • Vooral tussen 8 – 10 uur en 13 – 14 uur.
  • Buiten kantoortijden, zoals ’s avonds en in het weekend, haal je minder bereik.
4. Formaat en lengte van je update

Houd rekening met de formaten die gebruikt worden en de maximale tekst die is toegestaan. Zo haal je het meeste uit het platform en presenteer je jouw informatie op de aantrekkelijkste manier. De belangrijkste om voor LinkedIn aan te houden zijn:

  • Afbeeldingen: verhouding van 1.91:1 of 1200 x 628. Als je verticale afbeeldingen hebt, gebruik dan een verhouding van 4:5. Anders zie je grijze randen.
  • Update: totaal iets minder dan 1300 tekens (inclusief spaties) per update. Maar let op! Houd maximaal 210 tekens aan om de aandacht te trekken, want daarna krijg je ‘meer weergeven’ te zien. Die eerste 210 tekens zijn de belangrijkste van je hele bericht en bepalen of iemand het leest en doorklikt. Dit moet een korte en krachtige tekst zijn die uitnodigt om verder te lezen.
5. Gebruik relevante hashtags

Door de juiste hashtags te gebruiken, vinden nieuwe personen met interesse in het onderwerp jouw update of bedrijf. Je wordt dus makkelijker gevonden.

Gebruik alleen niet te veel hashtags. Dat ziet er niet professioneel uit en maakt je bericht onleesbaar. Gebruik er maximaal drie of vier. Het heeft de voorkeur om deze pas aan het einde van het bericht, na een witregel te plaatsen. Af en toe kan je wel een #hashtag in het bericht zetten, maar met mate in verband met de leesbaarheid.

Let er bij de hashtags op dat ze niet te klein of groot zijn. Dan worden ze of niet gezien, of snel bedolven onder andere content. Een mix is het beste. Denk vooral na over wat je wilt bereiken met je update en baseer de hashtags op je doelgroep.

Naast hashtags in je berichten gebruiken, kun je ook hashtags in je over ons sectie zetten op je bedrijfspagina en drie hashtags volgen. Kies hierbij voor hashtags die relevant zijn in jouw branche, of waar potentiële klanten op zoeken.


Heb jij wat gehad aan deze LinkedIn tips of heb je nog vragen? Laat het me weten in de comments! En neem even contact met me op als je wel wat hulp kunt gebruiken met je LinkedIn. Ik help je graag.

Categorie:

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ik ben Charelle Kooy, oprichter van Char Content & Copywriting. Op mijn blog lees je alles over schrijven, bloggen, SEO, copywriting, content marketing en mijn leven als ondernemer.

Laatste blogs
Categorieën
Contact

Char Content & Copywriting 
©
 2023