De eerste pagina van de zoekresultaten van Google. Daar wil iedereen wel staan. Maar hoe kom je daar eigenlijk terecht? Zeker als kleine partij of nieuwe website is de online concurrentie groot. Dan is het lastig om je te onderscheiden. Maar niet onmogelijk. Als je gebruik maakt van long tail zoekwoorden is die eerste pagina van Google binnen handbereik.
De machtige eerste pagina van Google
Om hoog in de zoekresultaten van Google (of een andere zoekmachine) te komen, moet je jouw website optimaliseren voor zoekmachines. Zo’n 95% van de zoekers komt niet voorbij de eerste pagina met zoekresultaten. Dus daar wil je op staan, natuurlijk. Het optimaliseren van jouw website voor zoekmachines wordt Search Engine Optimization genoemd.
Er zijn honderden factoren die bepalen hoe hoog jouw website wordt weergegeven in de zoekresultaten. Die ga ik hier zeker niet allemaal benoemen. Wel goed om te weten is dat Google kijkt naar de expertise, autoriteit en betrouwbaarheid van je website. Ze kijken dus niet alleen naar wat je zegt, maar ook naar wie het zegt. Als jij hetzelfde artikel als The New York Times publiceert, dan staat The New York Times zeer waarschijnlijk boven jou in de zoekresultaten.
Het is daardoor belangrijk om je te onderscheiden van je online concurrentie. Ik schreef al eens een blog over hoe je jouw teksten optimaliseert voor zoekmachines. Die tips zijn een must, want alleen dan maak je jouw website goed leesbaar voor zoekmachines. En als Google jouw website niet kan lezen, dan kom je ook niet op de eerste pagina te staan. Maar als je jouw teksten al wel hebt geoptimaliseerd, dan wil je jezelf nog steeds onderscheiden van al die andere concurrenten die dat ook hebben gedaan. Een relatief eenvoudige manier daarvoor is door gebruik te maken van long tail zoekwoorden.
Short en long tail zoekwoorden
Allereerst: zoekwoorden. Wat zijn dat eigenlijk precies? Dit zijn de woorden die bezoekers intypen in een zoekmachine, zoals Google, om informatie te vinden. Er zijn ontzettend veel verschillende zoekwoorden. Van korte en simpele woorden tot langere, specifieke zinnen.
Met een kort woord, zoals ‘appel’, krijg je uitgebreide resultaten over appels. Dit is handig als je op zoek bent naar algemene informatie over het onderwerp. Daar heb je alleen weinig aan als je iets specifieks over appels wilt weten. Bijvoorbeeld wat het verschil is tussen een Pink Lady en een Jonagold appel. Dan zoek je waarschijnlijk eerder op ‘verschil pink lady jonagold’. Er zijn minder zoekresultaten, maar ze zijn wel een stuk relevanter voor je zoekopdracht.
De korte, simpele zoekwoorden zijn short tail zoekwoorden. Deze leveren enorm veel resultaten op. Met het zoekwoord ‘appel’ krijg je maar liefst 282 miljoen resultaten te zien. Met het zoekwoord ‘verschil pink lady jonagold’ maar iets meer dan 10 duizend. Dat is een voorbeeld van een long tail zoekwoord: specifieke zoektermen van drie of meer woorden.
Minder concurrentie met long tail zoekwoorden
Het is uiteraard erg moeilijk om zichtbaar te worden in de resultaten van short tail zoekwoorden. Er zijn altijd wel betere, grotere en meer betrouwbare websites dan jouw website die ook iets over dat onderwerp hebben geschreven. En daarnaast is het maar de vraag of je wel zoveel tijd en moeite wil investeren in concurreren op short tail zoekwoorden. Het levert je een groot publiek op, maar ook een minder relevant publiek.
Jezelf onderscheiden op long tail zoekwoorden is makkelijker, want er is minder concurrentie. Het levert je minder bezoekers op, maar wel bezoekers die weten wat ze willen. En daar heb je eigenlijk veel meer aan. Maar hoe weet je welke long tail zoekwoorden dan relevant zijn voor jouw doelgroep?
Hoe kom je aan long tail zoekwoorden?
Laten we het voorbeeld van de appel gebruiken. Als je een website hebt gerelateerd aan appels dan is het lastig om op de eerste pagina te komen met het zoekwoord ‘appels’. Wel kun je kijken naar uitgebreidere zoekwoorden over appels en daar bijvoorbeeld een blog over schrijven. Als jouw blog dan op de eerste pagina van Google komt, komen mensen via je blog op je website terecht.
Je kunt gewoon zelf brainstormen over wat relevant is voor jouw doelgroep. Vervolgens gebruik je Google om tot concrete zoekwoorden te komen. Een goede inspiratiebron om long tail zoekwoorden te bedenken is door eerst het short tail zoekwoord in te typen bij Google. Als ik ‘appel’ intyp dan vult Google dit automatisch aan. Ik krijg dan het volgende lijstje te zien:
- Appelhof
- Appelmoes maken
- Appeltaart bakken
- Appelboom snoeien
Dit herhaal je vervolgens weer met een van de resultaten, bijvoorbeeld ‘appelmoes maken’ in dit geval. Dan krijg ik onder andere te zien:
- Appelmoes maken en bewaren
- Appelmoes maken zonder suiker
- Appelmoes maken recept
- Appelmoes maken met schil
Een andere optie is kijken naar de gerelateerde zoekopdrachten onderaan de eerste zoekresultatenpagina van Google. Dan zie je bijvoorbeeld ‘appel gezond’ staan. Als je daar weer op klikt staat er bij de gerelateerde zoekopdrachten ‘hoeveel appels per dag’. Een prima long tail zoekwoord.
Ideale methode voor kleine partijen en nieuwe websites
Nou ja, je begrijpt het idee. Hoewel je op het zoekwoord ‘appels’ niet kunt concurreren, is er een grote kans dat je dat wel kan met het zoekwoord ‘appelmoes maken zonder suiker’. Je hebt jouw concurrentie teruggebracht van 282 miljoen websites naar 126 duizend.
Een blog of recept die vervolgens op een SEO vriendelijke manier geschreven is over appelmoes maken zonder suiker heeft kans om op de eerste pagina van Google weergegeven te worden.
Natuurlijk hangt het nog van heel veel andere factoren af hoe hoog jouw website in de zoekresultaten komt, maar long tail zoekwoorden en SEO vriendelijke teksten zijn een goed begin. Met name voor kleinere partijen of relatief nieuwe websites is dit een hele geschikte methode om online zichtbaar te zijn en de concurrentie aan te gaan.
Wil je ook meer online zichtbaar zijn en op de eerste pagina van Google komen? Laat mij voor je bloggen. Ik zorg voor strakke SEO-teksten waarmee jij gevonden wordt. Neem eens vrijblijvend contact met me op om te bespreken wat er mogelijk is.
Nog geen reacties