Een paar jaar geleden riep iedereen dat bloggen een langzame, pijnlijke dood zou sterven. Maar niets is minder waar. Bloggen, en zeker ook zakelijk bloggen, is relevanter dan ooit. Je wordt sneller gevonden door Google, bouwt een expertstatus op en breidt je netwerk uit. Tenminste, als je het goed doet. Daar heb je minimaal een goede strategie, tijd en doorzettingsvermogen voor nodig. En schrijftalent werkt ook wel mee. Ik vertel je in deze blog hoe jij de voordelen haalt uit zakelijk bloggen.
1. Maak een plan om zakelijk te bloggen
Lukraak beginnen met zakelijk bloggen is een slecht idee. Dan kun je het eigenlijk gewoon beter niet doen, want dat levert je namelijk niet veel op. Maak voordat je begint een plan en stel jezelf de wie, wat en hoe vragen. Bepaal in je plan onder andere:
- Wie je doelgroep is. Zo maak je het duidelijk voor jezelf voor wie je schrijft. Dan weet je namelijk ook gelijk beter op welke manier je wilt schrijven en over welke onderwerpen.
- Wat je met je blogs wilt bereiken. Wil je bijvoorbeeld beter gevonden worden door Google of andere zoekmachines? Dan moet je ervoor zorgen dat je over relevante onderwerpen schrijft waar mensen op zoeken. Zoekwoordenonderzoek doen dus. En als je dan een onderwerp hebt gevonden, moet je er ook nog eens voor zorgen dat zoekmachines jouw tekst goed kunnen lezen. Hoe je dat doet? Ik schreef er dit artikel over. Of wil je jezelf vooral profileren als expert in je eigen netwerk? Dan is het belangrijk dat je weet wat er speelt bij jouw klanten en dat je daarop inhaakt. En je kan het natuurlijk ook per blog afwisselen. Dat je de ene blog “voor Google” schrijft en de ander voor je netwerk.
- Hoe vaak je zakelijk wilt bloggen. Hoeveel tijd wil en kun je hierin investeren? Ga je het zelf doen of huur je iemand in? Natuurlijk ken je jouw markt het beste. Maar zakelijke blogs schrijven is echt niet een kwestie van een uurtje werk. Daar moet je veel tijd voor vrij maken. En het gaat niet werken als je sporadisch een blog schrijft. Een keer per maand is echt het minimum om voordelen te halen uit zakelijk bloggen, zeker in het begin. Dus weet waar je aan begint.
2. Wees consistent
Je zit in een flow en schrijft ineens drie blogs in een week in plaats van je gebruikelijke tweewekelijkse blogartikel? Top, maar zet ze dan niet allemaal gelijk online. Zowel mensen als zoekmachines houden van consistentie. Kies een schema waar jij je prettig bij voelt en hou je daaraan.
Een goed beginnersschema is een blog per twee weken. Dan heb je nog genoeg tijd om het naast je reguliere werkzaamheden te doen, maar kom je ook net vaak genoeg met nieuwe content. Kies een vaste dag (en het liefst een vast moment) waarop je de blogs publiceert. Zo gaat jouw publiek er rekening mee houden en zelfs naar uitkijken dat er op die dag een nieuwe blog verschijnt.
3. Kies kwaliteit boven kwantiteit
Heb je jouw doelgroep bepaald voor zakelijk bloggen? Probeer die doelgroep dan ook echt kwalitatief goede content aan te bieden. Een flutartikeltje die je er even op vrijdagmiddag om 16:00 uur hebt uitgeperst – “omdat het moet” – gaat je echt niets opleveren. Maar help je jouw publiek met waardevolle informatie waar ze op zitten te wachten? Dan is zakelijk bloggen echt een fenomenaal marketinginstrument.
4. Zet in op de lange termijn
Verwacht geen wonderen na een maand bloggen. Jouw website moet status en autoriteit krijgen, waardoor Google je gaat vertrouwen. Dat doe je door consistent goede kwaliteit te leveren gedurende een langere periode. Daarmee is zakelijk bloggen wel een duurzame strategie. Je hebt er jaren profijt van als je het goed doet. Al die informatie die je online post verdwijnt immers niet van je website. Zelfs maanden of jaren later word je nog gevonden naar aanleiding van een oud artikel. En des te meer artikelen je publiceert, des te meer kansen om gevonden te worden.
5. Promoot je zakelijke blogs
Als je dacht dat de blog schrijven het meeste werk was, dan kom je bedrogen uit. Het is maar de helft. Je moet ervoor zorgen dat de blog helemaal tip top in orde op je website geplaatst wordt met rechtenvrije afbeeldingen. En vervolgens moet je aan iedereen gaan vertellen dat er een nieuwe blog op je website staat. Via bijvoorbeeld een nieuwsbrief, LinkedIN post, Insta story of Facebook bericht. Om effect te hebben, moeten je blogs natuurlijk wel gelezen worden.
Denk jij erover om zakelijk te gaan bloggen of ben je al begonnen? Waarom twijfel je nog? Waar loop je tegenaan? En wat gaat juist goed? Deel het in de reacties en ik help je op weg! Of spreek je me liever direct? Neem dan gerust even contact met op.
Nog geen reacties