Online word je ermee doodgegooid: SEO, Search Engine Optimization of zoekmachine optimalisatie. Maar wat is het eigenlijk precies? En belangrijker nog, wat heb jíj daaraan? In deze blog leg ik je de basisprincipes van SEO uit, hoe je die toepast en wat het je oplevert. SEO voor beginners dus.
Wat is SEO en hoe werken zoekmachines?
We beginnen bij de basis. SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie. Dit houdt in dat je een website op de beste manier inricht voor zoekmachines, zoals Google. Ik focus me in deze blog vooral op Google, want dat is de grootste en meest gebruikte zoekmachine. Kort gezegd begrijpen zoekmachines door SEO beter wat er op je website staat.
Om webpagina’s te lezen gebruikt Google webcrawlers die continu het web afstruinen. Deze informatie wordt geïndexeerd en vervolgens vertoond in de resultaten van de zoekmachine. Wil je meer over dit proces lezen? Bekijk dan hier de hele uitleg van Google.
Als je jouw website dus goed leesbaar maakt voor zoekmachines, dan begrijpen ze waar jouw webpagina over gaat en wordt je website vertoond bij relevante zoekopdrachten. En des te beter je jouw SEO inregelt, des te hoger je uiteindelijk in de zoekresultaten komt te staan. SEO is dus dé manier om door klanten gevonden te worden via zoekmachines.
Organisch verkeer en de zoekresultaten
Elke maand zijn er miljarden zoekopdrachten van mensen die op zoek zijn naar antwoorden. Ze zoeken informatie, advies en tips of willen wat kopen. Ze openen hun zoekmachine, typen hun vraag in en bezoeken de webpagina’s die tevoorschijn komen in de zoekresultaten. Als jij daar staat met je website, dan krijg je dus gratis bezoekers naar je website zonder dat je daar direct moeite voor hoeft te doen. Zulke bezoekers worden ook wel organisch verkeer genoemd: bezoekers die vanaf een zoekmachine naar jouw website navigeren via een niet-betaald zoekresultaat.
SEO draait uiteindelijk om zo hoog mogelijk komen in de niet-betaalde, organische zoekresultaten om organisch verkeer naar je website te krijgen. Een alternatief is namelijk om te betalen via Google Ads en daarmee zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te komen. Maar dat willen we met SEO juist niet!
Goed om te weten is dat maar een heel klein deel van de mensen naar de tweede pagina van de zoekresultaten kijkt. Het is dus belangrijk om je website te optimaliseren voor zoekmachines, zodat je zo hoog mogelijk in de zoekresultaten komt te staan. Dit levert de meeste relevante bezoekers voor jouw website op. En deze bezoekers zijn voor een groot deel potentiële klanten.
SEO voor beginners doe je zo
Allemaal leuk en aardig natuurlijk, maar HOE doe je dat dan? Zo hoog mogelijk komen in Google? En dat als SEO beginner? Er zijn verschillende manieren en honderden factoren die uiteindelijk bepalen hoe hoog jouw website in de zoekresultaten komt te staan. De basis hiervan is dat Google kijkt naar de expertise, autoriteit en betrouwbaarheid van je website. Ze kijken dus niet alleen naar wat je zegt, maar ook naar wie het zegt. De volgende factoren spelen een belangrijke rol:
- Technische optimalisatie
- Gebruikerservaring
- Content
- Linkbuilding
Technische optimalisatie
Het is belangrijk dat je website technisch goed in elkaar steekt. Google kijkt bijvoorbeeld naar hoe snel en hoe mobielvriendelijk jouw website is. Als je hier hoog in scoort, dan kom je ook hoger in de zoekresultaten terecht. Zeker vergeleken met websites die dit minder goed hebben ingeregeld.
Gebruikerservaring
Google meet de gebruikerservaring van bezoekers op je website middels de Click Through Ratio, de tijd die de bezoeker doorbrengt op je website en hoeveel verschillende pagina’s een bezoeker bekijkt.
De Click Through Ratio, kortweg CTR genoemd, is de verhouding van het aantal mensen die jouw website in de zoekresultaten te zien krijgen en daadwerkelijk doorklikken. Dat zegt namelijk iets over hoe relevant jouw website is voor de zoekopdracht.
De andere gegevens, de tijd en het aantal pagina’s, vertellen Google vooral hoe interessant bezoekers je website vinden als ze er eenmaal zijn. Als bezoekers bijvoorbeeld lang op je pagina blijven, dan is dat een bevestiging voor Google dat jouw website interessant is en zal je hoger in de rangorde van de zoekresultaten geplaatst worden.
In het geval dat bezoekers veel verschillende webpagina’s op jouw website bezoeken, dan geeft dat ook aan dat je waardevolle content te bieden hebt. Dit wordt onder andere gemeten met het bouncepercentage: het percentage van de bezoekers dat op je website belandt en geen enkele andere meetbare actie uitvoert. Dat is vaak zo als ze na het openen van de betreffende webpagina de website gelijk weer verlaten. Een laag bouncepercentage is dus beter.
Content
Als je gevonden wilt worden door zoekmachines op een bepaald onderwerp, dan is het essentieel dat er wat over dat onderwerp te vinden is op je website. Je zult dus content moeten maken over relevante onderwerpen.
Een goede methode om content te maken voor je website is door te bloggen. Elke blog die je plaatst is een nieuwe kans om gevonden te worden en de informatie blijft altijd beschikbaar. Het kan wel even duren voordat je resultaat ziet, want je moet als het ware een bibliotheek opbouwen over alle onderwerpen die voor jou (en je klanten) van belang zijn. Wil je sneller resultaat zien met bloggen? Dan kun je gebruik maken van long tail zoekwoorden. In deze blog leg ik uit hoe je dat doet: Zo kom je op de eerste pagina van Google
Een belangrijk onderdeel van de content op je website is de tekst. Niet alleen blogs, maar ook de normale webteksten op bijvoorbeeld je over ons pagina of je homepagina. Je moet ervoor zorgen dat de teksten goed leesbaar zijn voor zoekmachines en dat je woorden gebruikt waar jouw potentiële klanten op zoeken. Hoe je jouw teksten optimaliseert voor zoekmachines lees je in deze blog: SEO teksten schrijven, hoe doe je dat?
Linkbuilding
Google bepaalt de autoriteit en betrouwbaarheid van je website onder andere aan de hand van je backlinks. Dat zijn links op websites die doorlinken naar jouw website. De redenatie hierachter is dat veel websites naar jouw website zullen doorlinken als je waardevolle en betrouwbare informatie deelt. Je kunt backlinks dus zien als aanbevelingen.
Een bekende score om de autoriteit van een website te meten is de domain rating van je website. Via bijvoorbeeld ahrefs kun je gratis checken wat de score van jouw website is. Ook hebben ze een backlink checker, waarmee je meer inzicht krijgt in de backlinks naar je website. Veel backlinks zorgen voor een hogere domain rating, en een hogere domain rating zorgt ervoor dat je hoger in de zoekresultaten terecht komt.
De kunst is dus om uiteindelijk veel backlinks naar je website te krijgen. De activiteit om backlinks te verzamelen heet linkbuilding. Je kunt bijvoorbeeld gastblogs schrijven in ruil voor een backlink of aan andere websites vragen of ze naar jouw website willen verwijzen. Dat laatste werkt waarschijnlijk alleen als je ook daadwerkelijk waardevolle content te bieden hebt, want andere websites zullen dat niet zomaar doen.
En daarmee heb je de belangrijkste factoren om als beginner mee aan de slag te gaan: de techniek, de ervaring van de gebruiker, je content en teksten, en de backlinks naar je website. Er is nog veel meer te zeggen over SEO, en zelfs over SEO voor beginners, maar dit waren voor nu de basisprincipes.
Heb je nog vragen of wil je meer weten over SEO? Je mag altijd contact met me opnemen, ik help je graag!
Nog geen reacties