Een contentkalender is een eenvoudige en praktische manier om gericht met je marketing aan de slag te gaan. Je bereikt meer in minder tijd. En je behaalt meer zichtbaarheid door consistent content te delen over een langere termijn.
Wat is een contentkalender?
Een contentkalender is een overzicht van de content die je publiceert op al jouw marketingkanalen, zoals je website, blog, social media of nieuwsbrief. Hierin plan je welke content je wanneer publiceert.
Het is handig om er gelijk in op te nemen wie voor welke content verantwoordelijk is. Dan heb je namelijk meteen helder welke taken er nog openstaan. En zet er ook bij wat het doel is van de content, want dat helpt heel erg met richting geven aan je content.
De 5 grootste voordelen van een contentkalender
Het gebruik van een contentkalender biedt veel voordelen. Ik deel de vijf grootste voordelen met je.
1. Lange termijn
Een contentkalender helpt je met het nadenken op de lange termijn. Omdat je content weken en soms zelfs maanden vooruit plant, creëer je daarmee jouw verhaal. Je denkt niet na over wat je vandaag of morgen gaat maken, maar werkt gestructureerd vooruit. Dit is ook nog eens efficiënter, want je hoeft niet op de valreep nog even een post in te plannen.
En een bonustip: als je dan toch al weet wat je gaat plaatsen, plan het dan ook van tevoren in met een social media management tool. Aanraders zijn bijvoorbeeld Creator Studio of Hootsuite. Dat is al helemaal efficiënt en makkelijk.
2. Een duidelijk verhaal
Doordat je van tevoren nadenkt over wat je gaat publiceren zit er (als het goed is) een verhaal en een doel achter. Jij bent de curator van je eigen marketingkanalen, dus jij bepaalt wat je deelt. Maak hier gebruik van door een sterk bedrijfsverhaal neer te zetten, je expertstatus te verbeteren en je bedrijf een identiteit te geven. Bepaal de overkoepelende thema’s en zet die structureel in om je bedrijfsverhaal, expertstatus en identiteit op te bouwen.
3. Consistentie
Als je content niet van tevoren inplant, dan is de kans groot dat je soms heel vaak post en andere weken helemaal niet. Dat werkt helaas niet. Door consistent te posten over een langere termijn haal je meer bereik en ben je beter zichtbaar.
4. Overzicht
Heb je meerdere marketingkanalen? Bijvoorbeeld een blog, Instagram account, LinkedIn account, Facebook account en nieuwsbrief? Met een contentkalender is dat geen probleem. Je ziet in één overzicht wat je wanneer publiceert en op welk kanaal.
5. Inspiratie
In een contentkalender staan meestal ‘inhakers’. Oftewel, speciale dagen waar je op in kan haken met jouw content. Als je even geen inspiratie hebt dan hoef je alleen maar te kijken naar de speciale dagen in jouw contentkalender en dan kun je er weer tegenaan. Bijvoorbeeld deze post op National Doughnut Day (ja, echt) waarin een marketingbureau de verschillende social media kanalen uitlegt aan de hand van een donut:
Heb je nog vragen over de contentkalender of hulp nodig met je contentstrategie? Neem gerust contact met me op, ik help je graag.
Nog geen reacties