hand met kaartje: content is king

Wil je dat nieuwe klanten naar jou toe komen, in plaats van andersom? Content marketing is de manier om dit voor elkaar te krijgen. Met waardevolle en informatieve content spreek je direct jouw ideale doelgroep aan. En door regelmatig te posten blijf je top of mind, zoals dat heet. Gooi er nog een SEO-sausje overheen en Google is ook helemaal tevreden. Hoe zet je content marketing effectief in voor jouw bedrijf? Ik leg het je stap voor stap uit in deze blog.

Kwalitatieve content

Als je wil dat content marketing effect heeft, dan is de kwaliteit van je content heel belangrijk. Potentiële klanten vinden jouw content immers niet interessant als je niks inhoudelijks te melden hebt. Deel inspirerende verhalen, mooie testimonials, inhoudelijke blogartikelen of prachtige foto’s om jouw bedrijf aan de man of vrouw te brengen.

Weet je even niets te posten? Geen nood. Ik krijg regelmatig de vraag van mijn klanten wat ze moeten delen op hun website of social media. Het prettige van content marketing is dat je er veel kanten mee op kan. Jouw netwerk weet namelijk lang niet zoveel over je bedrijf als jij. Alles wat voor jou vanzelfsprekend lijkt, is voor je netwerk al snel nieuwe informatie. Dus vraag jezelf eens af:

  • Waar lopen mijn klanten tegenaan?
  • Welke diensten of producten lever ik?
  • Welke problemen los ik daarmee op?
  • Wat heb ik vandaag, deze week of dit jaar bereikt?
  • Welke fouten heb ik gemaakt?

Met de antwoorden op deze vragen heb je een hele lijst van goede content waar je maanden mee vooruit kan. Kijk naar dit blogartikel, bijvoorbeeld. Ik dacht ook: waar ga ik nu een blog over schrijven? Nou, waarom niet gewoon over een van mijn belangrijkste diensten? Content marketing dus. Daar heb ik wel wat over te vertellen.

Ga voor structuur en consistentie

Je wilt regelmatig mensen eraan herinneren waar jouw expertise ligt. Niet te vaak en niet te weinig. Een absolute no go? De ene week vijf keer posten en de twee weken daarna niets. Dat schiet niet op.

Maak een contentkalender waarin je bepaalt wanneer je wat post en waarom. Wat is het doel van elke post? Wil je iets verkopen, bekendheid creëren voor een product of dienst, je netwerk uitbreiden? Het is belangrijk om daar rekening mee te houden.

Kies voor een planning die bij je past. Heb je geen zin om fulltime met content marketing bezig te zijn? Dan is een blog per week en vijf social media posts wat te veel van het goede. Een planning die je structureel haalt is beter dan niets.

Wel wil je top of mind blijven. Het idee hierachter is dat als mensen geconfronteerd worden met een bepaald onderwerp, ze meteen aan jou denken. Als content marketeer hoop ik dus dat mijn netwerk aan mij denkt als ze een opdracht voor content marketing zien. Dat bereik ik door informatie te blijven delen over mijn werk en wat ik doe. Maar wel op een informatieve manier, zodat mijn netwerk er ook wat aan heeft.

Zelf kies ik bijvoorbeeld voor minimaal een blogartikel per maand en elke week een LinkedIn-update. En daarnaast zet ik weleens mijn persoonlijke Instagram in om mijn bedrijf te promoten. Niet de meest uitgebreide contentstrategie, maar voor mij werkt het. De drempel om het te halen is laag, want ik kan het nog goed naast mijn werk doen. En het levert me genoeg op. Met mijn huidige strategie spreek ik genoeg klanten aan voor wat ik nodig heb. Ontdek dus wat bij jou past.

De voordelen van content marketing

Content marketing is niet iets dat je er snel even bij doet. Het kost tijd. Of geld, als je het uitbesteed. Je moet erin willen investeren om resultaat te zien. Maar als je dat dan doet, wat levert het je op?

Expertstatus

Allereerst heeft het een positief effect op je eigen reputatie. Door regelmatig content te delen waar jouw netwerk wat aan heeft, speel je jezelf in de kijker. Je laat zien dat je kennis van zaken hebt en je profileert jezelf als expert.

Top of mind

Doordat je mensen blijft herinneren aan jouw product of dienst, denken ze meteen aan jou als ze iemand nodig hebben of als er iets relevants voorbijkomt. Je bent top of mind.

Duurzame strategie

Content marketing is een waanzinnige strategie voor de lange termijn. Alle content die je deelt is een nieuwe kans om gezien te worden. Niet alleen door jouw netwerk, maar ook door Google of andere zoekmachines. Ook verdwijnt de informatie niet zomaar van je website. Bezoekers vinden jouw content zelfs lang na plaatsingsdatum, het gaat jaren mee.

Klanten komen naar jou

Minder koude acquisitie, en vaker door klanten benaderd worden? Met content marketing maak je dat mogelijk. Jij laat zien welke expertise je in huis hebt. Consistent. Klanten weten jou vervolgens te vinden op het moment dat ze je nodig hebben. Dat is de kracht van content marketing.


Hulp nodig met content marketing? Neem eens vrijblijvend contact met me op. Ik help je graag.

Categorie:

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ik ben Charelle Kooy, oprichter van Char Content & Copywriting. Op mijn blog lees je alles over schrijven, bloggen, SEO, copywriting, content marketing en mijn leven als ondernemer.

Laatste blogs
Categorieën
Contact

Char Content & Copywriting 
©
 2023