Alle bedrijven en ondernemers weten wat ze doen. Een aantal van hen weet ook hoe ze dat doen, door bijvoorbeeld de beste, goedkoopste of meest klantvriendelijke te zijn. Maar heel weinig bedrijven en ondernemers weten waarom ze doen wat ze doen. Terwijl juist het antwoord op die vraag de toegevoegde waarde is die je aan klanten biedt. Ik duik in de theorie van Simon Sinek, ‘begin met waarom’, die stelt dat je altijd met waarom moet beginnen om je klanten van jouw waarde te overtuigen. En natuurlijk kijk ik ook even naar mijn waarom.
Waarom denken vanuit wat je doet niet helpt
Veel ondernemers en bedrijven denken vanuit het werk dat ze doen. Als iemand ze vraagt wat ze doen, vertellen ze daadwerkelijk wat ze doen. Ik zou in dat geval bijvoorbeeld zeggen dat ik teksten schrijf voor andere ondernemers en bedrijven. Maar dat vertelt niemand wat ze daaraan hebben. De vraag die ik eigenlijk moet beantwoorden is “waarom schrijf ik teksten voor mijn klanten?”. Wat ik weet is dat mijn klanten:
- Beter worden gevonden via Google of andere zoekmachines door mijn SEO-kennis.
- Laten zien dat ze een expert zijn in hun vakgebied door mijn blogs en content marketing.
- Een duidelijk verhaal hebben over wie ze zijn en wat ze aanbieden door mijn webteksten.
Maar hoewel dit allemaal wel laat zien hoe ik waarde voor mijn klanten creëer, beantwoord ik eigenlijk nog steeds niet de vraag ‘waarom’? Waarom zorg ik ervoor dat mijn klanten beter gevonden worden? Waarom help ik mijn klanten aan expert imago? Waarom maak ik een duidelijk verhaal over wie ze zijn en wat ze doen? En waarom zijn de antwoorden op die vragen eigenlijk zo belangrijk?
Begin met waarom
Een man die nogal veel over het waarom te zeggen heeft is mede-antropoloog Simon Sinek. Zijn Ted-talk “Start with why – how great leaders inspire action” is een van de meest bekeken Ted-talks aller tijden. Als je een kwartiertje te besteden hebt, raad ik je zeker aan om deze even te kijken. En daarna schreef hij ook nog deze bestseller over het belang van waarom. Sinek laat zien dat succesvolle organisaties en leiders één ding met elkaar gemeen hebben: ze weten precies waarom ze doen wat ze doen. En dat onderscheid hen van bijna alle andere ondernemers en bedrijven op deze wereld.
Sinek’s gouden cirkel
Simon Sinek introduceert de zogenoemde gouden cirkel. Met de gouden cirkel laat hij zien dat je in je communicatie moet beginnen met de waarom vraag. Daarna ga je pas over naar hoe je het doet en wat je precies doet. Best simpel, zou je zeggen. Maar toch communiceren bijna alle bedrijven vanuit hun ‘wat’. Het is belangrijk om met waarom te beginnen, zegt Sinek, omdat mensen niet kopen wat je doet, maar waarom je het doet.
Dit is natuurlijk niet in alle gevallen van toepassing. Soms willen mensen gewoon snel een product kopen omdat ze het simpelweg nodig hebben. Maar het is voor bedrijven en zelfstandige ondernemers wel van enorme toegevoegde waarde om hun waarom helder te hebben. Want dat is immers de essentie van de waarde die je biedt aan klanten en waarom ze het specifiek bij jou willen kopen.
Als ik dus naar mijn eigen waarom kijk gaat dat veel verder dan zichtbaarheid bieden. Ik bied namelijk zichtbaarheid, omdat ik geloof dat ontzettend veel bedrijven en ondernemers hun ideale klanten niet bereiken. Ze hebben fantastische producten of diensten, maar bereiken uiteindelijk niet hun doelgroep. Dat doe ik ook nog eens als zelfstandig ondernemer, omdat ik gelukkig word van vrijheid en flexibiliteit. There you have it. De fundering van mijn onderneming. Wat is die van jou?
Wat is jouw waarom? Heb je die al paraat of moet je daar toch even over nadenken? Laat het weten in de reacties. Benieuwd naar wat ik voor je kan doen? Neem dan even contact me op!
Nog geen reacties